JellyPages.com

Thursday 15 November 2012

plan perniagaan

CUSTOMER SEGMENT


Produk yang akan dipasarkan ini secara umumnya akan disasarkan kepada semua lapisan masyarakat di peringkat domestik dan global. Namun begitu, bagi mencapai sasaran yang di inginkan itu, syarikat telah mengenal pasti beberapa golongan utama ( possible target ) dan telah merangka beberapa pelan peringkat penjualan. Pada peringkat awal penjualan produk ini, syarikat akan mensasarkan terlebih dahulu kepada golongon mahasiswa. Hal ini kerana, para mahasiswa dirasakan mampu menggunakan produk ini dengan betul dan berkesan dan mereka juga adalah golongan yang memerlukan bantuan terapi urutan ini bagi mengatasi masalah sakit kepala dan mengantuk mereka agar mereka lebih mudah untuk memberi perhatian kepada pembelajaran mereka.


Seterusnya, jika mendapat maklum balas yang memberangsangkan, produk ini akan dikembangkan pula kepada golongan para pekerja pejabat ( office workers ). setelah itu, syarikat akan meneliti terlebih dahulu sejauh mana keberkesanan produk tersebut dan sekiranya produk kami mendapat sambutan menggalakkan dan terbukti berkesan bagi mengatasi masalah yang dihadapi pengguna, barulah syarikat akan mensasarkan kepada semua golongan masyarakat di dalam negara dan luar negara.



Produk ini juga sesuai kepada semua peringkat umur. Namun target utama kami ialah golongan emas yang berumur 50-70, golongan pertengahan 30-50 dan golongan muda yang berumur 18-30.




VALUE PREPOSITION



1)  Kualiti Kit Pengurut Kepala ini mendapat pengiktirafan daripada  Institut Standard dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM). 

2)  Kit pengurut kepala ini juga dipasarkan secara online.
3)  keistimewaannya yang tersendiri di mana ianya bersifat mesra alam. Ianya membantu penjimatan tenaga elektrik, sekaligus ianya dapat mengurangkan risiko pemanasan global.
4)  mudah dibawa ke mana sahaja.



BUSINESS CHANNEL




  • online
  • news
  • website
  • blogspot
  • advertising
  • radio
  • television
  • newspaper
  • magazine



CUSTOMER RELATIONSHIP



  1. Bagi pelanggan yang menjadi  ahli bagi produk kit pengurut kepala ini, ganjaran akan diberikan mengikut kategori iaitu Privilage, Platinum, Gold dan Mesra. 
  2. Dapat mengikuti seminar kesihatan secara percuma yang dianjurkan oleh Kementerian Kesihatan.
  3. Mendapat ganjaran dan hadiah-hadiah tertentu daripada produk kami pada hari jadi berdasarkan terma dan syarat-syarat tertentu.
  4. Bagi yang membeli produk kami pada kali pertama, akan diberikan tutorial khusus mengenai penggunaan produk dan diberikan khidmat nasihat kesihatan percuma.

KEY PARTNERS


1-suppliers   - logam
2-investor    - manyalurkan dana untuk syarikat
3-bank       -money
4-dealer      -melariskan barang, juga dalam ketagori staff
5-advertiser  -mengiklankan produk kita
6-staffing agency       -salur pekerja
7-kementerian kesihatan -iktiraf produk
8-kementerian pembangunan & penyelidikan - cop SIRIM


RESOURCES FROM KEY PARTNERS

-kedai logam- untuk design alat dan supply logam
-pekerja    - untuk buat produk
-banker     - money
-pengiklan  - produk kita dikenali
-kementerian- pengiktirafan produk dan jaminan kualiti keselamatan produk


ACTIVITIES

Syarikat Infinity kini memperkenalkan ‘Kit Pengurut Kepala’ yang  berfungsi untuk melancarkan peredaran darah ke kepala. . Hal ini kerana sakit kepala adalah suatu penyakit yang perlu diubati melalui terapi urutan. Oleh itu, suatu alat urutan yang fleksibel, mudah digunakan dan mudah dibawa telah dipromosikan bagi memudahkan masyarakat khususnya pelajar dan pekerja mendapatkan rawatan alternatif segera, selamat dan berkesan.Produk kami merupakan salah satu produk kesihatan alternatif yang bakal membantu masyarakat berkenaan masalah kesihatan mereka.


REVENUE STREAMS

Oleh kerana perniagaan kami adalah sesuai bagi semua golongan masyarakat, maka adalah menjadi keutamaan kami bagi mempromosikan dan menjual produk kami dengan harga yang berpatutan sesuai dengan keberkesanannya. Setiap pelanggan-pelanggan kami akan dilayan dengan penuh dedikasi dan setiap pembelian mereka akan diuruskan secara berhemah. Pelanggan kami boleh membeli produk kami secara online dan membuat pembayaran melalui online banking, membeli sacara direct selling dan secara cash melalui pengedar yang berdaftar, serta mereka juga boleh membeli secara pukal dan membayar melalui cek atas nama syarikat kami. Dan setiap pembelian akan disertakan dengan resit sebagai bukti pembelian.Maka dengan ini, segala urusan akan menjadi lebih mudah dan pelanggan juga akan turut berpuas hati.

Aliran pendapatan yang kami bakal perolehi adalah daripada :

  1. Pendaftaran sebagai ahli kad Privilege, Platinum, Gold dan kad Mesra, syarikat INFINITY.
  2. Jualan produk KIT PENGURUT KEPALA.
  3. Pendaftaran untuk mengikuti seminar kesihatan.
  4. Pembelian produk secara pukal dan secara kontrak berterusan oleh Pusat Urut yang menggunakan produk kami sebagai alatan terapi mereka.


COST STRUCTURE
( BAGI JUALAN 100 PRODUK SEBULAN )

Fixed Costs    : Sewa tapak dan kemudahan   (RM500)
                 Gaji pekerja               (RM600)


Variable Costs:  Bil air dan elektrik       (RM200)

                 Kos bahan mentah           (RM500)

                Hasil pendapatan           (RM3000)

                Untung Bersih              (RM1200)






No comments:

Post a Comment